Přeskočit na obsah Skip to sidebar Přeskočit na zápatí

Vintage? Oldskool? Když “staré krámy” ve studiu mají svou cenu

Může být mikrofon investiční komodita?

Taky máte své touhy v rámci studiové techniky nebo hudebních nástrojů? Je toho nesplněno ještě dost, že? Ani omylem se nepovažuji za zaprděnce. Stále ve mně přebývá vnitřní zvídavé dítě, které rádo objevuje, zkouší a porovnává svět nové techniky a technologií – nejen v nahrávacím studiu. Na straně druhé, jakmile něco vyzkouším, co má kvalitu, zvuk, parametry a přináší mi to dostatečné uspokojení, stávám se rázem konzervativním obhájcem dané věci. Takže řekněme fanoušek značky. A co si budeme, vše je to stejně o penězích. Kdyby člověk měl neomezený budget, rovnou by přesedal na top značky, legendární produkty a bylo by vymalováno. Jenže život je jaký je, takže sláva progresu, sláva Otče tobě za ty dary a možnosti, které mám k dispozici pro tvůrčí práci.

V jednom podcastu jsem hovořil o mé obsesi k monitorům NS-10 značky Yamaha. Tak moc jsem je celý život chtěl… až jsem si je nekoupil. Nahradila je zvukově lepší značka Avantone, která jejich sound v určitém pásmu řekněme přibližuje, ne zcela kopíruje. NS-10 byly totiž dvou pásmové, zatímco Mixcubes jsou pouze jedno pásmové a vychází přímo ze značky Auratone. Podvědomě si ale ikonický design v jednom z našich studií představit určitě dokážu. Čas ukáže.

Jinou legendu jsem také chtěl a naštěstí pořídil. Bez mikrofonu U87i od Neumann si nedokážu představit pořádné nahrávací studio. To je prostě základ. Podotýkám, že vlastníme originální U87, tedy ne novou verzi U87ai, která prostě nehraje stejně kvalitně. Tento mikrofon má dobře 40 let a beru to jako rodinný klenot, něco jako investiční mikrofon :) Ono v takovém perfektním stavu za něj dáte pro představu i 80.000,- Kč.

Sunteem records - Neumann U 87 original
Neumann U 87 v Sunteem records
Prodat nebo uskladnit?

A ještě jednou Yamaha. Jsou věci, které jsem měl a prodal, protože jejich ovládání bylo z pohledu dnešní doby příliš složité na ovládání. Jedna z takových mašin je legenda synťáků v HW podobě TX81Z FM tone generator. Kult. Analogový zvuk jako prase. Nejen basy z tohoto modulu jsou ikonické, především pak lately bass. 81ka hrála ve skladbách interpretů jako Madonna, Janet, Jackson,Depeche Mode, Pet Shop Boys, New Order, Erasure, Tears for Fears, The Human League, Ultravox, OMD, Eurythmics, Duran Duran, Giorgio Moroder, Jean Michel Jarre, Jan Hammer, Alphaville, A-ha… kde by byla Whigfield se Saturday Night bez TX81Z?! A Haddaway by se nikdy nedozvěděl What is love. Jenže protože se bavíme o nástroji z 80tek, bavíme se pouze o přenosu dat skrze klasický MIDI kolík. Takže komfort šel stranou, naučit se tento nástroj krotit zabralo taky dost času. Prodal jsem, v racku jsem prázdnou 1U pozici brzy nahradil něčím jiným. Naštěstí bylo tento nástroj čím nahradit, a tak dnes rád používám VST, které mají velmi srovnatelný sound s originálem. Když chci programovat bass line například do deep house, můžu se spolehnout na UVI Synth Anthology 2 nebo Arturia DX7.

A ještě jeden kousek na závěr dnešního podcastu. Pokud si myslíte, že DJ je jen pouštěč, pak se podívejte na mistry oboru, ať už jsou to plně mixující DJs nebo scratchující DJs z gramofonů. Taková show je pak koncert. A když říkám z gramofonů, logicky to znamená Technics 1210 MK II. Gramofony logicky provázely několik dekád hudební tvůrce při samplování vinylů, tedy hledání zajímavých kousků zvuků pro zcela nové kompozice. Ať už se jednalo o hip hop, house, drum’and’bass nebo jiné žánry v oblasti elektroniky. I já jsem měl svůj pár 1210tek, který se mnou projel kluby, festivaly, parties v ČR i na Slovensku. V mé rádiové show Sobotní Dance Party na rádiu Kiss Publikum na ně hráli všichni, tím myslím skutečně všichni TOP DJs z ČR, SR i dalších států když u nás hostovali. Myslím, že jejich otisky prstů tam zůstaly dodnes hluboce vryté.

Prodal jsem je myslím v roce 2012 a toho dodnes hluboce lituji. Cena originálních kousků vzrostla do astrovýšin a nové modely se jim vůbec nedokážou vyrovnat. Mám sice k dispozici perfektní DJ workstation od Native Instruments, ale gramofonům se prostě nic nevyrovná. Ani po zvukové stránce, ani po stránce ovládání. Ten pocit pochopí pouze ten, který je měl kdy možnost vyzkoušet. Technicsy jsem kupoval myslím v roce 2000 za cenu 2x 25.000,- bez přenosek a slipmatů. Pokud jsou gramofony po dokonalém repasu třeba kabelů, vyčištění, seřízení apod. (což umí například perfektně Lubo Salátek ze Slovenska), pak se prodávají za cenu, kterou jsem je kupoval před dvaceti lety já. Dobře uložené peníze, do starých krámů, co říkáte?

 

Sunteem records - vintage nástroje
DJ Sukowach ve studiu Sunteem records, rok 2006. Práce na nových skladbách pro Sunteem crew. Gramofony Technics 1210 MK II. patřily do naší standardní sutdiové výbavy.
Go to Top