Stará škola
Pojďme se společně zamyslet: proč se tak často používal (nebo se stále používá) nějaký uším dobře známý zvuk v hitech napříč žánry. Jsou muzikanti líní používat nové zvuky? Nebo je jich snad tak málo, že není z čeho vybírat? Tak pokud rovnou vynecháme nástroje klasické – tedy strunné, dechové atp., pak jsou tady ještě moderní, digitální nástroje. A ty mají různé způsoby tvorby zvuku – PM/FM syntéza, wavetable, granular, fyzikální modelování… až po ty samplovací. Pojďme spolu krátce do hudební historie legendárních zvuků, které měnily hudební dějiny, které zasáhly každého fanouška napříč žánry a kontinenty. I mě, i vás.
Korg, Roland, Yamaha, Moog, Oberheim… ten výčet kultovních značek by byl dlouhý. A ještě delší je seznam jednotlivých nástrojů a jejich zvuků. Dobře, pro příklad legendární MS-20, Polysix, Prophecy, Triton, miniKORG, WAVESTATION, ARP Oddysey, MonoPoly nebo M1. To vše od jednoho jediného výrobce, což je Korg. Každý jeden nástroj má pak své ikonické zvuky, které prostě jiný nástroj neumí. Třeba takové piano z M1 bylo slyšet ve všech zásadních house hitech od 80. let nahoru, přes dancefloor v 90.letech a směle se používá i dnes. Snap! – Rhythm Is a Dancer, Black Box – Ride On Time, Londonbeat – I’ve Been Thinking About You. Prostě to je TEN zvuk. A co teprve zvuk organ z M1! Robin S – Show Me Love, Double You – Please Don’t Go, Crystal Waters – Gypsy Woman (She’s Homeless), Jaydee – Plastic Dreams atd.
V jednom z mých podcastů jsem hovořil o další ikoně. Tou je Yamaha TX81Z a její solid bass a lately bass. Jde opět o kultovní záležitost desítek mega hitů za posledních několik dekád. Mimo jiné Madonna – Express Your Self, Haddaway – What Is Love, DJ Tonka – She Knows You, Whigfield – Saturday Night, Lil Louis – French Kiss… Pokud se budete snažit “nakroutit” tento zvuk z nějakého VST, hodně štěstí, času a trpělivosti. A stejně to nebude TEN zvuk. HW TX81Z jsem mimochodem před lety prodal, ano – škoda, ale opravdu málo praktické na ovládání, ale v SW podobě mám k ruce skvělou emulaci.
Sampluj, sampluj, vykrůcaj
A co takový zvuk sampleru? AKAI, E-MU, CMI nebo snad pravěký Mellotron? I samplery měly svůj velmi charakteristický zvuk, ať už se jednalo o samotnou samplovací frekvenci – 8bit, 12bit, 16bit, tak i samotné zvukové provedení, filtry, FX boardy, které dávaly každé mašině osobitý sound. Proto zní například hip hop z 90tých let tak dobře, tak skutečně. Tedy pokud se bavíme o kvalitně odvedené studiové práci. Například album Wu-Tang Forever od Wu-Tang Clan je zvukově strašné. A to píšu jako fanoušek této formace s vědomím, že se na desce mezi 27 tracky nachází několik smash hitů. Ta surovost a jistá špína samplů je nenahraditelná.
V devadesátých letech jsem měl HW sampler možnost osahat, byl to malinkatý Akai S20. Dodnes se tetelím radostí, jen pomyslím na ten moment, když jsem zmáčkl některé tlačítko a ono to vydalo zvuk. Skutečný zvuk! Ne jakožezvuk z Yamaha PSR-320, kterou jsem měl taky k dispozici. No dobře na tu dobu to nebylo nejspíš zlé, ale kdo zkusil sampler, chápe mé nadšení :) Následně jsme s naší kapelou samplovali bez sampleru. Jednotlivé kousky jsme editovali v programu Sound Forge na počítači. Nějak lepili, sekali, loopovali… ale stejně to nebylo to ono. Zvuk byl příliš čistý, příliš dokonalý, ať byl jeho zdroj jakýkoliv.
Zatím tady byla řeč především o žánrech jako je house, hip hop, dancefloor. Ale co pop, rock a další? No jistě, nemůžeme je opomenout. Máničky se můžou vztekat jak chtějí, ale ikonických skladeb, které vyžadovaly krom burácení bubnů a ječících elektrických kytar něco navíc byly desítky, spíše stovky. Tak třeba Europe – It’s a Final Countdown. Myslíte, že by skladba fungovala bez Roland JX-8P? Van Halen – Jump, bez Oberheim OB-Xa. Top Gunovská Berlin – Take My Breath Away, bez Yamaha DX7?
A to jsme ještě neprobrali Moog, Virus, Prophet. A dnes už to ani nestihneme, třeba příště přímo ve studiu. Protože to zásadní pro vás je fakt, že všechny jmenované nástroje u nás najdete v té nejvyšší kvalitě. Třeba takový Korg máme orginál přímo od výrobce. Zásadně tady nejmenuji další moderní nástroje, které přirozeně mám pro práci, ať už se jedná o Nexus od reFX, Razor, Absynth 5, Massive X od Native Instruments atd. U samplerů je to podobné – Kontakt 6 máme nabitý do plných, to samé platí pro značky UVI nebo Arturia. Ať už hledáte konkrétní zvuk hitu nebo naopak nějaký neotřelý, najdu jej pro vás v Sunteem records.