Přeskočit na obsah Skip to sidebar Přeskočit na zápatí

Podcast bez akusticky upravené místnosti je vrchol zvukozrůdnosti

Akustika je zásadní

Dnes se však zaměříme čistě na akustiku a názorně si ukážeme, jaký je rozdíl v záznamu hlasu ve stejné místnosti bez akustických úprav a s akustickými úpravami. Rozdíl pozná skutečně každý laik na prvou dobrou. Pokud si nemůžete dovolit z jakéhokoliv důvodu stavební úpravy ve vaší firmě pro firemní podcast, je jedinou myslitelnou cestou zvolit spolupráci s profesionály. Pro vaši představu: i ty nejmenší akustické úpravy se počítají v řádech desítek tisíc korun pouze za materiál. Musíte však k této částce ještě připočítat další náklady. Takže – odborné konzultace, kde akustiku vůbec řešit, dále, jakým způsobem ji realizovat v daných podmínkách a přirozeně také zvolit dobrou firmu, která s vámi akustické úpravy profesionálně zkonzultuje.

Co je to akustika?

Tak hezky od základu. Akustika je fyzikální obor, který se zabývá studiem a zkoumáním zvuku. Zvukem se rozumí uspořádaný kmitavý pohyb částic prostředí, ve kterém se zvuk šíří. Tedy např. molekul plynu, kapaliny nebo atomů pevné látky. Zvuk můžeme popsat jako mechanické podélné vlnění. Na rozdíl od elektromagnetického vlnění se mechanické vlnění nemůže šířit ve vakuu. Jen v pevném skupenství se může zvuk šířit jako vlnění příčné.

Že z toho nejste moc moudří? Nevadí. Pro pochopení co je to špatná akustika, si představte například velmi rušnou hokejovou halu. Samé sklo, železo, mnoho rovných ploch, které od sebe odráží zvuk. Zkuste na tomto místě mluvit na osobu od vás vzdálenou dvacet metrů. Přes všechny ostatní hlasy, ruchy, vás prostě neuslyší vůbec nebo velmi špatně. Zvuk se v takovém prostoru šíří naprosto nekoordinovaně, volně, chaoticky. Než se zvuk z jednoho konce haly dostane na druhý, trvá to dlouho.



Naopak dobrá akustika musí být v nahrávacím studiu. Zde se musí zvuk správně “lámat” nebo “pohlcovat”, aby bylo slyšet přesně, rychle, dokonale. Existují i obří nahrávací haly, kde když vejdete máte pocit daleko menšího prostoru, protože jsou zde akusticky ošetřené prostory. Zvuk se zde šíří zcela jinak a je to příjemné! V takovém prostoru může klidně nahrávat i pěvecký soubor Alexandrovců a společně s dirigentem budou absolutně perfektně kooperovat.

My si to natočíme sami!

Pokud máte běžnou firemní kancelář, která neprošla akustickými úpravami, můžu vás ubezpečit, že v ní máte buď zcela špatnou nebo špatnou akustiku, která není vhodná pro natáčení čehokoliv. Občas na takových místech naši klienti chtějí podcast vytvořit – jednorázově nebo i pravidelně. Je to tedy vůbec možné?

Natáčet v takových prostorách umíme pouze po osobním setkání na daném místě, kdy je nutné vyhodnotit, do jaké míry bude možná náročná postprodukce – tedy odstraňování parazitních zvuků, dozvuků atd. Praxe ukazuje, že to už nikdy není dokonalé, vždy je to “něco za něco”. Natáčet v profesionálním prostředí, je tak vždy správná cesta. Existuje stále velké množství firem, které buď nemají tuto znalost nebo (a to chápeme) chtějí ušetřit. Podlehnou tak volbě natáčet si (nejen) podcasty sami. Bohužel se většinou stane, že výsledky jsou i přes zajímavé povídání často tragické a neprofesionální, což je velká škoda. Sami majitelé firem si mnohokrát uvědomí, že jejich prezentace působí amatérsky, neodpovídá kvalitě informací a poškozuje značku. Takový obsah se rozhodnou raději nepublikovat. Došlo tedy k neefektivní investici na všech úrovních. Akustika je prostě věda. A to jsem nezmínil faktor nekvalitní techniky, která špatnou akustiku pouze “podtrhne”.

Slepičí úlet

Co nyní napíšu, není vtip, i když to tak vypadá. Možná vám někdo poradí řešení, které je zadarmo! Sice je ošklivé, vůbec nefunguje, ale už tolik lidí se vydalo touto cestou, že je může následovat i vy – jsou to plata od vajec. Pokud vám tedy nevadí slepičí hovínka, peříčka s parazity a další mňamky, vzhůru do akce! Tak to jen tak na okraj, že i toto se děje, i když tomu možná sami nevěříte.

Milujeme podcast!

Na samotný závěr tak připomenu naši vášeň pro podcast :) První podcastové studio máme ve Zlíně a druhé v Bystřici pod Lopeníkem. Ve Zlíně jsou to v podstatě dvě studia vhodná pro podcast. To první je pro jednotlivce, kteří jdou namlouvat podcast pouze svým hlasem do nahrávací kabiny (vocal booth, akustická kabina nebo hlasová kabina).

Druhé studio ve Zlíně je určeno až pro čtyři hosty a dává daleko větší možnosti propojení s okolním světem. Ve všech případech jsou naše podcasty natáčeny ve speciálně akusticky upravených prostorách. Jsou vybaveny nadstandardní zvukovou technikou, profesionální obsluhou a následnou postprodukcí v masteringovém studiu. Podcast je fenomén. V Sunteem records pro vás tvoříme dokonce specializovaný Podcast o podcastu, kde se dozvíte vše důležité z historie, současnosti, ale i jaké jsou vize a trendy.

Podcasty v Sunteem records natáčíme od roku 2010 – prvním klientem byla společnost Manzes. Akustika musí být nejen technicky funkční, ale i správně instalovaná. A jak vidíte na přiložených fotkách z našeho druhého podcastového studia v Bystřici pod Lopeníkem, musí být i vkusná pro pro příjemný pocit. 

Zvuková ukázka před a po úpravě

Zde je důkaz místo slibů. Ještě před samotnou úpravou jsem udělal malý záznam hlasu pro následné porovnání. První ukázka je zcela neupravená místnost, druhá ukázka už vykazuje známky zlepšení díky dřevěným akustickým panelům, kdy byly použity čtyři panely při záznamu. Ve finále je jich instalováno šest. Poslední ukázka je již “finální” stav s úpravou navíc pomocí melaminových panelů na bocích a stropě studia. Podotýkám, že v době poslední nahrávky nebyl na zemi ještě koberec, který výrazně zlepšuje zvuk každého prostoru.

Melamin je speciální hmota, ze které je vyroben obklad. Je bílý, stálobarevný a velmi fashion. Po konzultaci s Alexandrem Fryčem z www.akusticka-pena.cz jsme našli cestu, jak studio dokončit. Manželka, jako správná žena estét, odmítala další “černé” studio, kterých už máme několik. Studio se jí v této úpravě velmi líbí a cítí se zde dobře.


Důležitá technická poznámka
Zvuk, který slyšíte nebyl ošetřen postprodukcí, která je vždy nutná, právě pro věrné podání akustiky prostoru.

 

Fotogaleire akustikého řešení

 

Go to Top