Jen tak si prostě zmizet
Začnu něčím zcela nezajímavým pro marketing, tedy tyto řádky jsou pro kreativní a bystré hlavy. Představte si takový obyčejný středověký luk. Zkusili jste někdy střílet z luku nebo kuše?
Je to zážitek, vřele doporučuji, hodně pochopíte takovým praktickým krokem pro své podnikání. Když chcete vystřelit z luku, musíte nejdříve pořádně natáhnout dozadu tětivu se šípem. Ovšem, pokud ještě před tímto krokem netušíte na co budete střílet, vyčerpáte se při hledání terče. Ono to chce vlastně taky dost energie, sílu do rukou. Pokud navíc nemáte chráněné prsty a ruku na zápěstí, můžete si při výstřelu hodně ublížit. Taky potřebujete dost šípů, ne vždy se vám podaří napoprvé trefit cíl. Cíl, např. při lovu, se pohybuje – někdy rychle, někdy na něj musíte dlouho čekat v nepříjemném prostředí. Jen praxe mění náhodu na přesný zásah…
Vlastně ani nevím přesně kolik je to let. Tři roky? Před časem jsem se rozhodl, že z taktických důvodů zmizí všechna práce od Firestarter z očí na sociálních sítích. Stáhneme se dozadu. Ano, věděl jsem, že riskuji prapodivné dotazy od našich stávajících i nových klientů, kterým se o sociální sítě staráme. Třeba a proč tam nejste, když nám v té samé oblasti pomáháte?! Ale ptali se přirozeně i nejbližší lidé, manželka, kolegové ve firmě, fanoušci. Takže důvod byl nejen bezpečnostní v době falešné pandemie, ale také jako test, který jsme provedli sami na sobě. Aneb – může moderní firma přežít bez sociálních sítí v moderní době?
Digitální detox
Může. Bezesporu může. Neprojevilo se to negativně ani ve financích, ani v kvalitě naší práce, ani v komunikaci s klienty, nikde nijak nic. Takže řekněme si upřímně – jsou sociální sítě vůbec důležité? Je nutné na nich být a komunikovat? Ale ano, jsou fajn, když umíte vytvořit komunitu, pečovat o ni, dávat jí kvalitní obsah, a to pravidelně. Pak je to smysluplné. Přirozeně musíte mít k tomu taky chuť, zápal a jednoznačně vědět, co tím sledujete, čeho chcete dosáhnout. Divili byste se, ale většina firem na to nemá odpověď nebo jsou to odpovědi “falešné” typu: jsou tam všichni, prostě tam musíme být taky, je to moderní, no když už jsme s tím začali atd. Ale to není ta jejich upřímná, logická, pragmatická odpověď. A to už mířím k marketingu, cílení, vědění, vizím…
Ale zpět k našim firemním aktivitám. Za tu dobu jsme udělali mraky kvalitních projektů, získali nové klienty, měli čas na vlastní projekty, postavili jsme dvě nová studia, nakoupili spoustu nové techniky a technologií. Takže žádná tragédie se nestala, naopak. Teď je ale čas vrátit se zpět – opět z praktických důvodů, které mám v hlavě. Je to plán, je to vize, je to cíl. Určitě pravidelně, určitě s kvalitním obsahem, určitě ne s každým uprdnutím. Vše je posíleno o nové poznatky, kudy ano a kudy už ne. Když jsem například rozhodoval, které posty z profilu nahrávacího studia Sunteem records na Facebooku smazat, mazal jsem až do roku 2010. A to slovy týnejdžrů nechceš…
Vzal jsem si z tohoto digitálního detoxu jen to nej. Na sociálních sítích jsem byl minimálně a skrytě. V osobní rovině v tom bude dále pokračovat, v profesní však musím říct celému světu: “Jsem zpět, Robin Hood si právě olízl letky bejbe.”