Přeskočit na obsah Skip to sidebar Přeskočit na zápatí

I do divného zvuku musí člověk dozrát… aneb proč jsem si ještě nekoupil NS-10

No ty vole, to je obludný zvuk!

Dámy prominou, pánové rázem pochopí. Máte pět minut čas? Uvařte si kafe a poslechněte si mou cestu skrze studiové monitory. Nejspíš se v tom taky najdete! Před časem jsem do našeho nového studia pro mixing a mastering pořídil pár reproduktorů. Ale ne ledajakých! Žádný ýbr-haj-tek s blůtůt, vajfáj apod. Přesně naopak. Když jsem je poprvé zapojil v režii a pustil referenční nahrávku, ozvalo se kdesi z mé mysli: “No ty vole, to je obludný zvuk!”Jenže ten zvuk je inspirován legendou a já mám rád příběhy. Ať zvedne ruku ten nebo ta, kdo se zamiloval do NS-10 a chtěl je mít?! Já jo.

Tenkrát poprvé

Začnu s mým vyprávěním na časové ose někdy v roce 1997, kdy jsme s mou první kapelou X-kult byli poprvé v nahrávacím studiu, kde majitel Jirka měl v režii – jak jinak – pár legendárních monitorů Yamaha NS-10. Tam jsem je viděl poprvé na vlastní oči, poprvé je slyšel – uvěřil, že skutečně existují! Do té doby to byly pouze městské legendy :) A teď vážně: myslím si, že o jejich zvuku byly už tehdy dohady, že co hraje na nich, bude hrát na všem ostatním.

A není se čemu divit – kdo je nepostavil na meter bridge, jako by nebyl! Celé dvě dekády, tedy léta 80tá i 90tá byla doslova infikovaná NS-10 zvukem. A je fuk, jestli to byla verze M nebo NS-10 STUDIO, NS-10M PRO a NS-10MC atd. Tyto monitory jste prostě bezpečně poznali díky bílému terčíku ve videoklipu, na fotkách ze studia. A byla spousta lidí z branže, která je prostě neměla ráda, možná pro tu zprofanovanost. Víc pro to, než pro jejich nedokonale dokonalý zvuk.

V roce 2002 jsem začal se stavbou mého prvního nahrávacího studia Sunteem records. A ať už jsem zvažoval cokoliv z techniky, šel jsem po nejžhavějších novinkách, po moderních věcech. Jenže byl ve mně zasetý ten červík, který hlodal a hlodal – Petře NS-10!!! Vlastně ani nevím, proč jsem se po nich v té době víc nepídil a nakoupil je. Možná proto, že v té době byly původní modely stále používané a nebylo co koupit. Ale také možná proto, že nové modely byly zase nedostatkové a už ne tak cool jako klasický vintage.

Možná jsem si nechal tehdy poradit o Milana Včelaře z Disku, že pokud mám jako 22. letý kluk daný rozpočet, mám koupit tehdy moderní M-Audio a mám vyřešeno. Vlastně mi v té době poradil velmi dobře (jako vždy), tehdy bych to byl nedocenil. Brzy jsem investoval další peníze a pořídil lepší monitory vyšší kategorie od firmy KRK. Studio ve Zlíně rostlo, bobtnalo, vylepšovalo se díky naší společnosti Firestarter, která mi k tomu poskytovala finance. A NS-10 stále nikde…

Sunteem records - Yamaha NS-10
Yamaha NS-10 - studiová klasika
Koupit nebo nekoupit Yamaha NS-10?

V loňském roce jsem postavil další studio pod značkou Sunteem records, které je orientováno na postprodukci, tedy mixing a mastering. A protože je to malé studio, nehledal jsem obří soundsystém, ale něco, co se opravdu vleze a bude hrát. A zase ten Milan z Disku – Petře posílám ti švýcarské PSI audio! A udělal dobře, protože ty mi sedí pro práci perfektně, ale o tom jindy. A protože jsem potřeboval doplnit zvukový set up o nějaké malé referenční monitory, vzpomněl jsem si na… no však víte.

Jenže… Zjištění za jaké peníze se dnes dá získat skutečně funkční, nezničený pár NS-10, který bude dobře kalibrovaný, nebude mít žádné velké kosmetické vady, žádné skryté vady… a koupíte ho pod 20.000,- Kč… prostě příliš mnoho faktorů, které vás odradí. A pak je tu praktická stránka věci, se kterou musíte počítat. K NS-10 potřebujete zesilovač, který bude hrát krásně, nebude to žádný starý křáp – takže dalších třeba 10 – 15.000,- Kč. A to už jde sentiment stranou, navíc na to logicky při nákupu z druhé (rozuměj asi desáté) ruky, neuplatním DPH do nákladů firmy. Žádná záruka, nic z toho nebude. A tak jsem narazil na něco zcela nového, totálně vylepšeného.

 

Monitory švýcarské společnosti PSI AUDIO v Sunteem records
Avantone MixCubes Active

Král je mrtev, ať žije král. Avantone  MixCubes Active jsou – jak říkají v propagačním manuálu, monitory pro nové milénium. Odkaz těchto monitorů je především k Auratone 5C – z mého pohledu i k NS-10, pravda jen v určitém rozsahu pásma. Výrobce však poukazuje Auratone 5C, která ve své době vytěsnila ze studií kde co. Na monitorech Auratone 5C se mimochodem míchala i deska Thriller Michaela Jacskona, tedy nejprodávanější album všech dob.

Designově jsou MixCubes nádherné! Červená lakovaná retro barva v limitované edici je k sežrání. Při rozměrech kostky 16,5×16,5 cm jsou tak akorát jako další pár pro monitoring. 3,5 kila dávají monitoru příjemnou váhu, takže je jasné, že z kabinetu poleze zajímavý zvuk, není to žádný plasťáček. A pokud by vám červená barva přišla moc agresivní, v e-shopu Disk.cz si můžete vybrat z mnoha dalších barevných variant.

Podotýkám, že ten zvuk je na první poslech opravdu “obludný” – tedy pokud si přepnete PSI Audio, tak je to jasné, na kom si chcete večer pustit master nahrávky z Tidal. Jenže mé poznání je, že k tomuto zvuku musíte jednoduše dozrát. Dřív bych to nejspíš nedocenil. Nepracoval jsem s nástroji pro Total harmonic distorsion, nevěděl co je to TMT modeling, neřešil jsem LUFS a tehdy jsem si mohl o míchání v Dolby Atmos jen nechat zdát.

Avantone MixCubes v Sunteem records

Výhody:

– Kompaktnost, vlezou se všude
– Design! Manželka si jich hned všimla
– Cena, díky které vám zůstanou obě ledviny v těle
– Zvuk je kalibrovaný a při pořízení nového páru není důvod mít strach, že nebudou po čase hrát dobře
– Jsou aktivní, takže netřeba žádný zesilovač
– Mají kompletní příslušenství, takže jen XLR nebo 6,3 jacky do kombo vstupu a hrajete
– Jsou širokopásmové, takže velmi zřetelný midrange mix – vokály, kytary, snares vás proliskají jak nic
– Nemají žádné DSP procesory na “vylepšení” zvuku
– Výrobce na ně dává 5 let záruku
– Za jeden týden je dokážete “zahrát”

Nevýhody:

– Musel jsem manželce vysvětlovat, proč jsou tak levné
– Bez subwooferu je to opravdu chrastítko z koupaliště
– Budete potřebovat nějaký monitor management přepínač na vícero párů monitorů
– Mohlo by vám vadit, že jsou ke každému monitoru na napájecí šňůře obří trafa, nejsou však slyšet a netopí

Celkový verdikt:

Upřímně – pokud si prostě nemůže pomoci, kupte si originál se všemi klady a zápory, o kterých jsem psal. Pokud chcete dostat ze zvuku ještě víc, pak musím Avantone MixCubes Active opravdu doporučit jako další pár monitorů do studia pro kritický poslech při mixu. Rozhodně je nemůžu doporučit jako monitory hlavní, ale to je při jednopásmovém repráčku zjevné. Netvrdím, že hrají lépe než NS-10. Ale to, co Mixcubes umí, umí perfektně. Pokud bych přeci jen někdy tesknil po bílém terčíku, šel bych do Gauss 7 od Avantone.

Sunteem records - Avantone Mixcubes PRO
Avantone PRO MixCubes v Sunteem records
Go to Top