Přeskočit na obsah Přeskočit na zápatí
Sunteem records - mixing studio Bystřice pod Lopeníkem

Mixing

Mixing (mix, míchačka, smíchání) je proces, ve kterém dochází k míchání jednotlivých zvukových stop do správných zvukových poměrů. To vše za použití filtrů, equalizérů, dynamických úprav, prostorových efektů atd. Toto se může dít jak pomocí hardware, tak i software. Základem všeho je tzv. DAW – Digital Audio Workstation, tedy digitální hudební pracovní stanice, software, ve kterém vše zpracováváte pomocí počítače. Pro diváka je zásadní pohled do režie na obří mixážní pult, což je hezký, řekl bych ikonický obrázek a zažitá představa profesionálního studia. Doba monstrózních pracovních stolů značek SSL, Neve, Amek, Focusrite atd. je téměř pryč. Tyto konzole stojí miliony korun, jejich servis a provoz je náročný. Naštěstí zde máme jejich velmi věrné digitální klony, které můžeme používat k práci, a to díky tzv. controllerům. V Sunteem records najdete jak obří pult Mackie Control Universal PRO 24+1, tak nejnovější controler na trhu – přímo od legendární anglické značky Solid State Logic, tedy SSL UC1 a UF8 ve 24 stopách, včetně ikonického SSL bus compressoru.

Mixing je další zásadní krok v procesu celého nahrávání, celé postprodukce. Cokoliv pokazíte v této fázi, odhalí finální mastering. Proto je důležité mít dost prostoru, času, znalostí, chuti a péče pro tento dlouhý a únavný proces. Když už jste nahráli všechny nástroje, všechny zpěvové linky, všechny rapy, použili všechny ruchy, samply, je čas to vše do sebe správně smíchat, ve správných poměrech. Jako když máte před sebou recept a u každé položky je napsáno kolik gramů přesně máte dát té či oné suroviny. V případě tohoto kulinářského příměru je zajímavé, že v kuchyni i ve studiu platí, že když to s něčím přeženete, nebudete to chutnat. V případě prvním puse, v případě druhém uším. Ano, existují výjimky – někdo prostě miluje extra pálivé koření, někdo extra drive na kytarách. Jenže i to má hranice únosnosti, on už to někdo v minulosti zkoušel a i u extrémů zjistil limit lidského počínání.

Jak to má hrát?

Kvalitní mix má svá jasná pravidla, kterými se musí každý zvukový inženýr striktně řídit. Pravidla platí ať už materiál k mixu sám zaznamenal nebo jej pouze zpracovává. Vše začíná konzultacemi s klientem. Je nutné si stanovit, jak má znít výsledek, zda existuje nějaká referenční nahrávka, které je dobře se zvukově přiblížit. Nikdo nechce, aby jeho nahrávka byla ošklivá, tedy špatně smíchaná, aby třeba basa zahltila celý prostor a nebylo přes ni slyšet už nic jiného. To spíš klient řekne, aby basa byla prostě “hutná” – s takovou informací se pracuje. Asi málo kdo řekne, že chce laciné hudební nástroje, které by prostě nehrály dobře, neměly sound, ale klient může říct, že by chtěl tzv. lo-fi sound. A to už víme, kudy kam. Nebo v případě hip hopu nikdo nechce zcela zašuměné a zapraskané nahrávky, ale líbí se mu klasická škola, takže víme, že chce prostě old skool sound ze sampleru. Takže je jasné, že musíme pracovat s jiným vzorkováním, jinou frekvencí a máme vyřešeno.

Díky gigantickému digitálnímu vybavení v Sunteem records máme stovky pluginů pro všechny myslitelné situace, jak by takový zvuk mohl nebo měl znít. Používáme pouze legální software od prověřených výrobců, skutečně prestižních značek. To vše má výrazný dopad na výsledný zvuk, na celý pracovní postup. Špatný nástroj rovná se špatný zvuk. Tyto nástroje jsou také za odpovídající cen, tj. řádově ve stovkách USD / EUR za jeden plugin.

Tady je malý seznam značek výrobců efektových plugins, které používáme v Sunteem records: Solid State Logic, Universal Audio,  TC electronic, Korg, Roland, Acon Digital, Schoeps, Dear Reality, Steinberg, Native instruments, Brainworx, Maag Audio, Focusrite, Neve, SSL, Soundtoys, Eventide, elysia, Soma, AudioThing, Dangerous music, Lindell Audio, Shadow Hills, Vertigo, SPL, Unfiltered Audio, Millenia, ENGL, Ampeg, fiedler audio, Black Box, Analog Design, Audio Damage, Noveltech, ADPTR AUDIO, Akai a další.

Go To Top