Přeskočit na obsah Přeskočit na zápatí

mastering

Mastering (mástering, máster, master) je finální zvukový proces, kterým musí projít každá nahrávka v nahrávacím studiu. Hudba, podcast, reklama, trailer, audio u firemního filmu… Bez rozdílu, jak moc kvalitně ji dokázal napsat autor, zahrál interpret, nahrál zvukový inženýr, byla smíchána, není zde rozdíl v žánru. Jednoduše mastering není služba navíc, mastering je nutnost. Pokud by nahrávka neprošlo skrze mastering, bude mezi ostatními hrát potichu, nudně, šedě. Klienti Sunteem records naštěstí dilema mít nebo nemít mastering řešit nemusí, protože u nás je to samozřejmost a součást ceny každého projektu. 


Mastering byl ještě před pár lety vnímán jako cosi cenově nedostupného, protože v Česku nebylo mnoho lidí, kteří by mastering skutečně ovládali dobře. Mastering na jedné skladbě stál tisíce korun (což stojí v některých prémiových studiích i dnes), často se skladby posílaly do zahraničí, protože tam prostě uměly udělat “sound”. Z pojmu mastering se bohužel stalo na určitý čas cosi zbytečného, za co se musí platit. Vzpomínám si na dobu před mnoha lety, kdy za mnou chodili klienti, kteří před nahráváním u nás o masteringu někde četli, a říkali:” No, my ten mastering ani nepotřebujeme, však od vás to hraje dobře už teď.”  Naštěstí jsem vždy dokázal získat čas klienta a vysvětlit mu, jak je mastering důležitý pro výsledek jeho nahrávky. Za mnohaletou praxi mohu otevřeně říci, že nikdo nikdy nelitoval.

Co je to mastering

Mastering je jedním z procesů postprodukce, tedy finálních úprav zvukových záznamů. Mastering a jeho technologické možnosti, stejně jako chápání “co je to mastering”, se mění v průběhu dekád. V době, kdy se ještě běžně považovalo album za cíl hudebního snažení kapely (což je správně), se mastering chápal jako proces, kdy se musí hlavně srovnat kvalita nahrávek z různých nahrávacích studií a připravit pro lisování CD. Ano, i zde byl nutný zvukový mastering, tedy takový, jak ho vnímáme i dnes, aktuálně, ale faktor srovnání napříkald 12 skladeb do jedné učesané řady byl důležitý. Do masteringu můžeme počítat i veškeré práce před exportem skladby mimo studio, tedy laicky řečeno “začištění” skladby od ticha na začátku a na konci, případně fade in / fade out. Pokud jste však vydávali nahrávku i na vinylu, pak vás čekal další mastering, který byl určený speciálně pro tento druh nosiče, jinak vám lisovna mohla také vrátit vaši práci zpět, protože byla nekvalitně připravená. 


Mastering musí vyřešit několik zásadních problémů u skladby: prvním krok je její hlasitost, tedy nastupuje multiband kompresor, dále korekce masteringového equalizéru, rozšíření stereo pásma, použítí speciálních nástrojů pro práci se sub basy, případně nástrojů pro práci s transharmonickým zkreslením a finálně nastavit správný parametr LUFS pro digitální distribuci na streamovací platformy pomocí liimteru. Nejspíš chápete, že to není žádná jednoduchá činnost, kterou může dělat každý, kdo má doma laptop a sluchátka. Pro práci na masteringu je třeba mít také speciálně akusticky upravené studio, speciální monitory, tedy reproduktory, které jsou pro mastering určené, prémiové vybavení hardware i software. A především roky zkušeností v této oblasti.


Pokud se bavíme o interpretech, kteří jsou profesionálové a berou svou hudbu seriózně, pak jsou nejspíš také registrování pod organizacemi jako je OSA / Intergram, a tím pádem mají své skladby autorsky chráněny. Což je pak důležité v momentě, kdy se skladbě vytváří unikátní kód tzv. ISRC, který identifikuje skladbu, autora, interpreta. Bez tohoto kódu vám nemůžou být vypláceny autorské odměny.

Nejdříve však premastering

Klienti v Sunteem records získávají v rámci ceny za projekt nejdříve tzv. premaster, tedy verzi, která se bude co nejvíce podobat výsledku zvukově. S tou pracujeme, měníme si vzájemně pocity, názory, zkušenosti, jak skladba hraje na tom či onom zvukovém aparátu. S klientem tak tvoříme společný team, který má prostor do finální podoby zasáhnout. Tedy přirozeně ne technicky, ale pokud klient cítí, že nahrávka je na něj třeba příliš “hlasitá” a měla by být mírnější, pak hledáme to místo, ten moment, kdy si vše sedne. Tento celý proces probíhá on-line, kdy klient získává přístup do zabezpečené sekce, kde si může v klidu svou práci poslechnout.

Speciální technika, technologie a studio

Mastering v Sunteem records vzniká v našem dalším, samostatném, přímo k tomu určeném postprodukčním studiu. Sem již klienti standardně nemají přístup, není to totiž potřeba. Ale určitě se k nám do studia podívejte díky tomuto filmovému spotu z produkce naší společnosti Firestarter s.r.o.

Go to Top